Test obiektywu CANON RF 70-200MM F4L IS USM

Nowy obiektyw Canona 70-200 F.4 jest idealnym kompromisem pomiędzy jakością i kompaktowymi rozmiarami, zakres ogniskowych jest świetny do fotografii krajobrazowej i podróżniczej. W połączeniu ze znakomitą stabilizacją otrzymujemy obiektyw praktycznie doskonały. Mogę tak śmiało powiedzieć po 2 tyg. testów w Prowansji oraz Gruzji, robiłem zdjęcia w różnych warunkach oświetleniowych, atmosferycznych i obiektyw zdał egzamin. 
Dlaczego tak uważam? 
Zapraszam do przeczytania testu obiektywu CANON RF 70-200MM F4L IS USM
RF 70-200 F.4. sprawdzałem pod kątem jakości, ostrości zdjęć, pracy pod światło i ogólnego użytkowania w terenie. Zajmuję się głównie fotografią krajobrazu ale znajdziecie też tu parę wątków związanych z fotografią portretową. 
Pierwsze wrażenie
Po rozpakowaniu pudełka znajdujemy w nim obiektyw, dekielki, osłonę przeciwsłoneczną oraz woreczek/pokrowiec. Obiektyw jest bardzo lekki i waży tylko 695gram. Wrażenie robią też jego małe rozmiary- niecałe 8,5 cm szerokości i 11,93 cm długości.(Długość obiektywu po złożeniu na 70mm, bez osłony). 

Kompaktowe rozmiary czynią go najmniejszym tele 70-200 na rynku.

Canon RF 70-200mm F4L IS USM z R6

Canon RF 70-200mm F4L IS USM z R6

Budowa i jakość wykonania
Jakość wykonania jest na najwyższym poziomie, obiektyw jest uszczelniony na różne warunki atmosferyczne takie jak deszcz czy kurz. Warto wspomnieć o zastosowaniu w soczewkach elementów UD oraz powłok ASC co dobrze wpływa na wyrazistość zdjęć. Konstrukcja obiektywu to 16 soczewek w 11 grupach oraz  powłoka fluorinowa na przedniej soczewce zmniejszająca ryzyko zabrudzenia W RF 70-200 F.4 umieszczono podwójny silnik Nano USM ! co gwarantuje cichą i szybką pracę AF. Obiektyw posiada 5 osiową stabilizacja obrazu oraz stałą maksymalną przysłonę F.4 dla całego zakresu ogniskowych. 
Biały kolor obiektywu sprawia, że wyższe temperatury nie mają wpływu na pracę obiektywu.
OBIEKTYW W TERENIE

Praca pod ŚWIATŁO oraz flary
Fotografując pod światło często mamy problem z różnymi flarami czy blikami, często robię zdjęcia w kontrze i dlatego byłem ciekawy jak obiektyw radzi sobie w tym typie oświetlenia. Zrobiłem zdjęcia na 3 ogniskowych - 70mm, 114mm oraz 200mm. Jak widać obiektyw bardzo dobrze radzi sobie z pracą pod światło. Spadek kontrastu jest bardzo mały a flary i bliki nie są mocno uciążliwe. Jako fotograf krajobrazu musiałem też sprawdzić jak wygląda "gwiazdka" przy zastosowaniu przysłony f.22. Moim zdaniem prezentuje się bardzo ładnie a wszystko to dzięki zastosowaniu w konstrukcji obiektywu 9 listkowej przysłony.

R6+70-200 - 70mm F.22 1/640s ISO 200 

R6+70-200 - 114 mm F.9.0 1/65s ISO 400 

R6+70-200 - 200 mm F.9.0 1/1600s ISO 400 

R6+70-200 - 70 mm F.14 1/320s ISO 250

OSTROŚĆ OBRAZU
Obiektywy sprawdza się pod kątem jakości i ostrości zdjęć, producent zapewnia że dzięki zastosowaniu elementów UD i powłok ASC obiektyw daje ostre i wyraziste zdjęcia. Jak jest naprawdę? Zobaczcie poniższe zdjęcia, po lewej stronie mamy oryginalne zdjęcie a po prawej wycinek z ujęcia by pokazać ostrość. Wybrałem takie ujęcia by pokazać skrajne przysłony jak i ogniskowe by można było zweryfikować ostrość w zakresie 70-200mm.

R6+70-200 - 89 mm F.11 0,3s ISO 100

Crop 100% 

R6+70-200 - 70 mm F.4.0 1/400s ISO 100

Crop 100%

R6+70-200 - 200 mm F.4.0 1/1250s ISO 100

Crop 100%

R6+70-200 - 200 mm F.20 1/50s ISO 400

Crop 100%

R6+70-200 - 200 mm F.32 1/13s ISO 200

Crop 100%

RF 70-200 F.4 ma znakomitą ostrość i jakość zdjęć praktycznie w całym zakresie ogniskowych i przysłon. Najlepsze wyniki są w zakresie od F.4 do F.11 później ostrość obrazu trochę się pogarsza,  najmniej ostre zdjęcie to z F.32 ale mało kiedy fotografuje się na takiej przysłonie biorąc pod uwagę dyfrakcję która ma tu duży wpływ na ostrość.
WINIETOWANIE, DYSTORSJA
 I ABERRACJA CHROMATYCZNA

Sprawdźmy właściwości optyczne tego obiektywu. 

R6+70-200 - 166mm F.4.0 1/250s ISO 400- bez korekcji winietowania, dystorsji i aberracji.

Aberracja chromatyczna najczęściej pojawia się w takich miejscach- tu jej nie widać.

Zdjęcie po korekcji w.w elementów

R6+70-200 - 186mm F.9.0 1/30s ISO 100

R6+70-200 - 74mm F.18.0 2,5s ISO 100

Bak aberracji- to co widać po lewej to tzw. Light bleeding. 

 Winietowanie najbardziej jest widoczne na przysłonie f.4 później gdy zmniejszamy otwór przysłony jest praktycznie niewidzialne i nie stanowi dużego problemu. Aberracja chromatyczna nie występuje- próbowałem znaleźć takie zdjęcie na której była by widoczna ale nie znalazłem. Dystorsja jest minimalna i jak to bywa przy teleobiektywach nie ma większego wpływu na zdjęcie. 
 Ciekawostką jest że w LR i PS nie ma jeszcze wgranych profili do korekcji winietowania czy dystorsji- przy tym jednym zdjęciu korzystałem z profilu z RF 70-200 F.2.8. ( stan na 16.08.2021).
STABILIZATOR OBRAZU

Obiektyw korzysta z wbudowanej  5 osiowej stabilizacji, a jeśli zdjęcia robimy z R5 albo R6 to skorzystamy jeszcze z dodatkowej 5 osiowej stabilizacji matrycy IBIS. Takie połączenie daje nam możliwość stabilizacji aż do 7,5 EV. W obiektywie mamy 3 tryby stabilizacji 1- standard, 2- panoramowanie oraz 3 do sytuacji o nieprzewidywalnych ruchach np. sporty z piłką itp.  Dobra stabilizacja jest dla mnie ważna bo nie raz jest tak, że nie ma się czasu na rozłożenie statywu by złapać ten wyjątkowy moment. Często jest po prostu wygodniej fotografować z ręki niż ze statywu. Jak oceniam stabilizację w RF 70-200 F.4 ? Zobaczcie zdjęcia niżej.​​​​​

Panel stabilizacji oraz AF i limiter ostrzenia

J.w

R6+70-200 - 146mm F.9 1/8s ISO 200

Crop

R6+70-200 - 200mm F.11 0,8 s ISO 100

Crop

R6+70-200 - 200mm F.4 0,6 s ISO 3200

Crop

Jak widać stabilizacja w obiektywie i body R6 działa znakomicie, mogłem osiągnąć dłuższe czasy naświetlania z ręki nie bojąc się o to, że będą poruszone. Oczywiście nie zawsze fotografuję na takich dłuższych czasach z ręki ale lepiej mieć świadomość, że sprzęt da radę gdy takowe wystąpią. Za stabilizację ogromny plus. ​​​​​
FOTOGRAFIA PORTRETOWA

Obiektywu głównie używam w fotografii podróżniczej ale też zajmuję się fotografią okolicznościową to również sprawdziłem obiektyw pod tym kątem.
 Możecie zapytać czemu nie 2.8 jak pod portrety? Chciałem obiektyw uniwersalny który będę mógł używać w różnych miejscach, RF 70-200 F.8 jest świetny ale w porównaniu do wersji z światłem 4 jest niecałe 3 cm dłuższy oraz prawie 400g cięższy a przy fotografii górskiej każdy gram się liczy.  W tym rozdziale przedstawię wykorzystanie Canon RF 70-200mm F4L IS USM w fotografii portretowej. Aspektem któremu się przyjrzę jest bokeh czyli rozmycie tła. ​​​​​

R6+70-200 - 70 mm F.4 1/250s ISO 200

R6+70-200 - 200 mm F.4 1/250s ISO 200

R6+70-200 - 191 mm F.4 1/320s ISO 200

R6+70-200 - 200 mm F.4 1/320s ISO 200

R6+70-200 - 180 mm F.4 1/320s ISO 200

R6+70-200 - 156 mm F.4 1/800s ISO 100

Rozmycie tła jest bardzo malarskie, najbardziej podoba mi się te z F.4 i  200mm, gdzie głębia ostrości jest mniejsza. Obiektyw znakomicie sobie radzi w fotografii ludzi a połączenie z autofocusem z R6 tworzy duet idealny. 
PRZYDATNE FUNKCJE
Obiektyw Canon RF 70-200mm F4L IS USM posiada jeszcze inne funkcje które są przydatne. Pierwszym z nich jest mała odległość ostrzenia- bo już od 0,6m możemy ostrzyć na fotografowany temat. Kolejną funkcją jest przycisk LOCK który blokuje nam obiektyw na ogniskowej 70mm- zapobiega to przypadkowemu wysuwaniu się tubusu. Teleobiektyw posiada też limiter ostrzenia możemy wybrać w jakim zakresie będzie ostrzenie. Mamy do wyboru pełen zakres albo ograniczenie od 2,5m do nieskończoności. W obiektywie zastosowano tzw. Control ring- tutaj możemy przypisać jedną z wielu funkcji w aparacie np. zmiana przysłony, kompensacja ekspozycji czy ISO. 

Blokada ogniskowej na 70mm

Control Ring

CZEGO MI BRAKUJE?
Obiektyw Canon RF 70-200mm F4L IS USM to niemal obiektyw idealny ale są rzeczy których mi w tym obiektywie brakuje. Po pierwsze brak możliwości używania telekonwerterów- wersje EF współpracowały z Extenderami 1,4 i 2,0, wielka szkoda, że nie ma takiej możliwości w wersji RF. Miałbym dzięki temu uniwersalny obiektyw pod krajobraz- w zakresie 140-400mm F.8.0. 

Kolejną rzeczą jest tzw okienko w osłonie przeciwsłonecznej do zmiany pozycji filtra polaryzacyjnego. RF 100-500 takowe posiada i jest to bardzo wygodne dla fotografów krajobrazu. Przydało by się takowe w RF 70-200 F.4.

Przydało by się "okienko" do zmiany filtra CPL

Okienko w RF 100-500mm 

Porównanie obiektywów Canon RF 70-200mm F4L IS USM   oraz CANON EF 70-300 II USM

PODSUMOWANIE TESTU Canon RF 70-200mm F4L IS USM  


PLUSY : 
- rewelacyjny ostrość i jakość zdjęć,
- właściwości optyczne na najwyższym poziomie,
- znakomite wykonanie oraz uszczelnienie,
- bardzo dobra praca pod światło,
- przyjemny bokeh,
- dodatkowy pierścień Control Ring,
- świetnie działająca stabilizacja,
- rozmiar i waga,
- uniwersalność,
 
MINUSY :
- brak współpracy z telekonwerterami,
- to już bardziej moje widzimisię ale fajnie jakby było okienko do zmiany położenia filtrów CPL.
- dla niektórych minusem może być cena ale jak dla mnie cena ok 8500zł za obiektyw klasy premium jest zrozumiała,


Wróćmy do moich słów z początku artykułu "Nowy obiektyw Canona 70-200 F.4 jest idealnym kompromisem pomiędzy jakością i kompaktowymi rozmiarami, zakres ogniskowych jest świetny do fotografii krajobrazowej i podróżniczej."

Myślę, że przedstawiona analiza obiektywu potwierdza tą tezę, także jak masz dylemat jaki teleobiektyw wybrać do serii R to mój test przekona Cię do wyboru Canon RF 70-200mm F4L IS USM. 

Dziękuję Canon Polska za współpracę.


GALERIA ZDJĘĆ WYKONANYCH Canon RF 70-200mm F4L IS USM

GRUZJA 2021

R6+70-200 - 89 mm F.9 4s ISO 100

R6+70-200 - 146 mm F.8 1/160ss ISO 640

R6+70-200 - 131 mm F.8 1/500s ISO 200

R6+70-200 - 200 mm F.4 1/250s ISO 1250

R6+70-200 - 86 mm F.9 1/80s ISO 200

R6+70-200 - 200 mm F.9 1/500s ISO 200

R6+70-200 - 164 mm f.8.0 1/1000s ISO 500

R6+70-200 - 200 mm F.7.1 1/25s ISO 400

R6+70-200 - 70 mm f.25  60s ISO 50

PROWANSJA

R6 + 70-200 , 176 mm, f.4.0 1/1250s ISO 100

R6 + 70-200 120mm f.7.1 1/50s ISO 20

R6 + 70-200  70mm f.8.0 1/400s ISO 400

R6 + 70-200  146mm f.9.0 /1250s ISO 200

Dziękuję za poświęcony czas :)

Zobacz również

Back to Top