Test obiektywu CANON RF 10-20 MM F4L IS STM

Najszerszy na rynku obiektyw zoom z AF Canon RF 10-20 mm f/4L IS STM jest idealnym kompromisem pomiędzy jakością i kompaktowymi rozmiarami, zakres ogniskowych jest świetny do fotografii krajobrazowej i podróżniczej. W połączeniu ze znakomitą stabilizacją otrzymujemy obiektyw praktycznie doskonały. Mogę tak śmiało powiedzieć po testach  w Słowenii, robiłem zdjęcia w różnych warunkach oświetleniowych, atmosferycznych i obiektyw zdał egzamin.  ​​​​​​​
Dlaczego tak uważam? 
Zapraszam do przeczytania testu obiektywu Canon RF 10-20 mm f/4L IS STM
Canon RF 10-20 mm f/4L IS STM. sprawdzałem pod kątem jakości, ostrości zdjęć, pracy pod światło i ogólnego użytkowania w plenerze. Zajmuję się głównie fotografią krajobrazu ale znajdziecie też tu parę wątków związanych z fotografią architektury.
Pierwsze wrażenie
Po rozpakowaniu pudełka znajdujemy w nim obiektyw, dekielki oraz woreczek/pokrowiec. Obiektyw jest bardzo lekki i waży tylko 570 gram. Wrażenie robią też jego małe rozmiary- niecałe 8,4 cm szerokości i 11 cm długości.

Kompaktowe rozmiary obiektywu

Canon RF 10-20 mm f/4L IS STM z R6

Canon RF 10-20 mm f/4L IS STM z R6

Budowa i jakość wykonania
Jakość wykonania jest na najwyższym poziomie, obiektyw jest uszczelniony na różne warunki atmosferyczne takie jak deszcz czy kurz. Warto wspomnieć o zastosowaniu powłok ASC, Super Spectra, SWC . Konstrukcja obiektywu to 16 soczewek w 12 grupach oraz   W Canon RF 10-20 mm f/4L IS STM umieszczono  silnik STM  co daje zoptymalizowaną, płynną i niemal bezgłośną regulację ostrości podczas fotografowania i filmowania. 
Obiektyw posiada 5 (OIS) osiową stabilizacja obrazu a z (IBISxOIS) 6 osiową oraz stałą maksymalną przysłonę F.4 dla całego zakresu ogniskowy
ch. 


OBIEKTYW W TERENIE

Praca pod ŚWIATŁO oraz flary
Fotografując pod światło często mamy problem z różnymi flarami czy blikami, często robię zdjęcia w kontrze i dlatego byłem ciekawy jak obiektyw radzi sobie w tym typie oświetlenia. Zrobiłem zdjęcia na 2 ogniskowych - 10mm oraz 20 mm. 
Na 10mm praktycznie nie widać flar ( przy zdjęciu nr 3 pojawia się fioletowa flara na brzegu kadru) , na 20mm bliki są znikome- co uważam za rewelacyjny wynik biorąc pod uwagę wielkość soczewki tego obiektywu. Dodatkowym plusem jest ładna gwiazdka dzięki 9 listkom przysłony, nie trzeba domykać obiektywu to F.16-F.22,  akceptowalna gwiazdka pojawia się od zakresu F.9-13.

R6 + RF 10-20mm | 10mm f.14 1/30s ISO 200

R6+ RF 10-20mm | 20mm f.9 1/800s ISO 200

FOT 3 -R6+ RF 10-20 | 10mm f.14 1/125s ISO 200

R6 + RF 10-20mm | 10mm f.13 1/125s ISO 200

OSTROŚĆ OBRAZU
Obiektywy sprawdziłem się pod kątem jakości i ostrości zdjęć, producent zapewnia że dzięki zastosowaniu trzech elementów UD i 1 elementu Super UD uzyskamy  doskonałą jakość.. Jak jest naprawdę? Zobaczcie poniższe zdjęcia, po lewej stronie mamy oryginalne zdjęcie a po prawej wycinek z ujęcia by pokazać ostrość. Wybrałem takie ujęcia i ogniskowe by można było zweryfikować ostrość w zakresie 10-15-20mm.

R6 + RF 10-20mm | 10mm f.9 1/200s ISO 100

Crop 100% 

DOLNY RÓG

R6 + RF 10-20mm | 15mm f.9 1/30s ISO 100

Crop 100%

GÓRNY RÓG

DOLNY RÓG

R6 + RF 10-20mm | 20 mm f.9 1/40 ISO 100

Crop 100%

DOLNY LEWY RÓG

DOLNY PRAWY RÓG

R6 + RF 10-20mm | 10mm f.4 1/800s ISO 100

GÓRNY RÓG

DOLNY  RÓG

ŚRODEK

Jak widać po załączonych zdjęciach obiektyw ma znakomitą ostrość i jakość na całym zakresie ogniskowych. Świetny wynik jest również na przysłonie f.4.0
- ostatnie zdjęcia są tego przykładem.
WINIETOWANIE, DYSTORSJA
 I ABERRACJA CHROMATYCZNA


Sprawdźmy właściwości optyczne tego obiektywu. Na początek winietowanie oraz aberracja chromatyczna.

R6 + RF 10-20mm | 20mm f.9 1/160s ISO 200- bez korekcji winietowania, dystorsji i aberracji.

Aberracja chromatyczna najczęściej pojawia się w takich miejscach- tutaj jest minimalnie widoczna.

Zdjęcie po korekcji w.w elementów

R6 + RF 10-20mm | 10mm f.9 1/160s ISO 100- Bez korekcji w LR

R6 + RF 10-20mm | 10mm f.9 1/160s ISO 100- z korekcją w LR

R6 + RF 10-20mm | 10mm f.9 1/20s ISO 100

Bak aberracji na 10mm 

 Winietowanie najbardziej jest widoczne na 10mm ale nie przestraszcie się tej ogromnej winiety! Też na początku byłem przerażony że tak strasznie winietuje na 10mm- nie mogłem odpuścić tematu i sprawdziłem w programie DPP od Canona jak on czyta te pliki RAW z RF 10-20mm okazało się że wyglądają tak samo jak po korekcji w Lightroomie a nie ma możliwości wyłączenia tej korekcji. Tak samo jak w aparacie- nie widzicie tej czarnej obwódki podczas wykonywania zdjęcia i to jest rzeczywiste 10mm. Poprzez wyłączenie korekcji w LR mamy szerszy widok niż 10mm ale też czarną winietę. Na ogniskowej 20mm winieta jest znikoma. Aberracja chromatyczna jest na niskim poziomie i nie stanowi ona większego problemu. 
DYSTORSJA
Obiektyw o tak szerokim kącie widzenia (poziomo 121-84 stopni, pionowo 100-62 stopni i po przekątnej 130-94 stopnie) będzie często brany pod uwagę dla fotografów wykonujących zdjęcia architektury oraz wnętrz. Przyjrzałem się jak ten obiektyw sprawuje się w tej dziedzinie fotografii. Oto rezultaty : 

R6 + RF 10-20mm | 10mm f.9 1/200s ISO 100

R6 + RF 10-20mm | 10mm f.8 1/250s ISO 100

R6 + RF 10-20mm | 10mm f.8 1/250s ISO 200

R6 + RF 10-20mm | 10mm f.5,6 1/100s ISO 400

R6 + RF 10-20mm | 20mm f.8 13s ISO 100

Jak widać obiektyw bardzo dobrze radzi sobie z dystorsją oraz "trzymaniem pionów" szczególnie ważne to jest przy 10mm- wiadomo im linie będą bliżej krawędzi obiektywu i blisko aparatu to nie ma opcji by się w jakiś sposób nie "rozjechały". Na ogniskowej 20mm wynik jest również dobry. Prezentowane zdjęcia mają włączoną funkcję korekcji dystorsji- tak jak widzimy to w aparacie. 
STABILIZATOR OBRAZU

Obiektyw korzysta z wbudowanej  5 osiowej stabilizacji, a jeśli zdjęcia robimy z R5 albo R6, R6 Mark II to skorzystamy jeszcze z dodatkowej 6 osiowej stabilizacji matrycy IBIS. Dobra stabilizacja czasem się przydaje, akurat podczas jednego z plenerów zapomniałem w hotelu statywu- postanowiłem sprawdzić jak działa stabilizacja w tym obiektywie. Obiektyw posiada też stabilizator obrazu z funkcją skoordynowanego korygowania zniekształceń na krawędziach Stabilizuje zdjęcia i filmy – aż do narożników kadru.​​​​​

Panel stabilizacji oraz AF i dodatkowy przycisk funkcyjny

R6 + RF 10-20mm | 20mm f.13 2s ISO 400

Crop

R6 + RF 10-20mm | 20mm f.13 2s ISO 400

Crop

Jak widać stabilizacja w obiektywie i body R6 działa znakomicie czasy ok 2s z ręki są niesamowitym wynikiem, wykonywałem serię zdjęć by porównać wyniki i mogę powiedzieć że 6 na 10 zdjęć z ręki przy czasach 2/3s było ostre. 
Oczywiście nie zawsze fotografuję na takich dłuższych czasach z ręki ale lepiej mieć świadomość, że sprzęt da radę gdy takowe wystąpią. Za stabilizację ogromny plus. ​​​​​
DODATKOWE FUNKCJE

Przycisk funkcyjny i control ring
Obiektyw posiada dodatkowy przycisk funkcyjny który możemy dowolnie zaprogramować w menu aparatu. Inną opcją jest wykorzystanie tzw. control ring gdzie również jest taka opcja.​​​​​

Control ring (pierwszy od góry)

Panel stabilizacji oraz AF i dodatkowy przycisk funkcyjny

Mocowanie filtra
W obiektywie Canon RF 10-20 mm f/4L IS STM filtry mocuje się z tyłu obiektywu, związane jest to z wypukłą soczewką z przodu i zanim producenci uchwytów zrobią do niego holder to trzeba korzystać z tylnego mocowania.

Wypukła soczewka Canon RF 10-20 mm f/4L IS STM

PODSUMOWANIE TESTU Canon RF 10-20 mm f/4L IS STM 

PLUSY : 
- rewelacyjna ostrość i jakość zdjęć,
- zakres ogniskowych
- znakomite wykonanie oraz uszczelnienie,
- znikoma aberracja i winietowanie (po korekcji)
- mała dystorsja,
- bardzo dobra praca pod światło,
- pierścień Control Ring,
- dodatkowy przycisk funkcyjny,
- świetnie działająca stabilizacja,
- rozmiar i waga,
- cichy i celny AF,
 
MINUSY :
-brak możliwości założenia filtra np. ochronnego na przednią soczewkę,

PODSUMOWNIE


Obiektyw spełnił moje oczekiwania- nigdy wcześniej nie fotografowałem takim zakresem ogniskowych na pełnej klatce. 10mm czasem było dla mnie za dużo i obiektyw widział zbyt wiele ale myślę że to kwestia przyzwyczajenia ( od 8 lat robię obiektywem 16-35mm). Nowatorski projekt Canona jest bardzo dobrze dopracowany i widać to po jakości optycznej. Dużym plusem dla mnie jest świetnie działająca stabilizacja oraz lekka waga i małe rozmiary obiektywu.
Myślę, że osoby fotografujące architekturę i wnętrza będą zadowoleni z Canon RF 10-20 mm f/4L IS STM, w fotografii krajobrazowej też będzie miał swoje zastosowanie. Zapraszam do galerii zdjęć wykonanych tym obiektywem.
GALERIA ZDJĘĆ WYKONANYCH Canon RF 10-20 mm f/4L IS STM

SŁOWENIA 2023

20mm, f.9 1/80 ISO100

20mm, f.5,6 1.6s ISO 400

10mm, f.13 1/640s ISO 200

(PANORAMA 6x 10mm, f.8 1/40s ISO 200

20mm, f.6.3 1/8s ISO 100

20mm, f.20 1.3s ISO 100

10mm, f.141/30s ISO 200

18mm, f.10 1/30s ISO 100

10mm, f.13 1/125s ISO 200

Dziękuję za poświęcony czas :)

Zobacz również

Back to Top