Test obiektywu Canon RF 24mm F1.4L VCM

Canon RF 24mm F1.4L VCM to jedna z najbardziej wyczekiwanych premier w systemie Canon EOS R. Ten szerokokątny obiektyw stałoogniskowy z legendarnej serii L łączy w sobie ekstremalną jasność f/1.4 z zaawansowaną konstrukcją hybrydową, która ma sprostać zarówno wysokim wymaganiom fotografów, jak i profesjonalnych filmowców.
Ogniskowa 24 mm to synonim wszechstronności – idealna do fotografii krajobrazowej, architektury, wnętrz, a dzięki jasnej przysłonie f/1.4, także do astrofotografii i pracy w trudnych warunkach oświetleniowych, pozwalając na uzyskanie pięknej, płytkiej głębi ostrości.​​​​​​
Czym wyróżnia się ten model?

Obiektyw RF 24mm F1.4L VCM jest naszpikowany technologią:
Hybrydowy AF: Łączy superszybki silnik VCM (Voice Coil Motor) z precyzyjnym Nano USM, co ma zapewnić niezrównaną szybkość i dokładność ostrzenia zarówno podczas robienia zdjęć, jak i nagrywania wideo.
Dla Filmowców: Został wyposażony w bezstopniowy pierścień przysłony (tzw. Iris Ring), umożliwiający płynną kontrolę ekspozycji, oraz minimalizuje efekt „oddychania” ostrości (focus breathing), co jest kluczowe przy profesjonalnej produkcji wideo.
Jakość L: Typowa dla serii L uszczelniona konstrukcja, zaawansowane powłoki oraz soczewki UD i asferyczne, mają gwarantować najwyższą ostrość od brzegu do brzegu.

Test w warunkach bojowych: Maroko i nocne niebo
​​​​​​​
W naszym obszernym teście gruntownie sprawdziłem możliwości Canona RF 24mm F1.4L VCM  w ekstremalnych, dynamicznych warunkach fotografii podróżniczej.
Obiektyw towarzyszył mi podczas wymagającej wyprawy do Maroka, gdzie musiał udowodnić swoją wartość. Szeroki kąt 24 mm idealnie sprawdził się do uchwycenia monumentalnych krajobrazów gór Atlas, ciasnych, klimatycznych uliczek Medyny w Marrakeszu, oraz dynamicznej fotografii ulicznej.
Szczególną uwagę poświęciłem jego możliwościom w słabym świetle. Jasność f/1.4 została gruntownie przetestowana podczas zdjęć nocnych, w tym fotografowania rozgwieżdżonego nieba nad pustynnymi obszarami. Sprawdziłem, jak obiektyw radzi sobie z komą i aberracjami przy otwartej przysłonie.
Zapraszam do szczegółowej lektury, gdzie prezentuję pełne wyniki testów i subiektywną ocenę. Przede wszystkim jednak – prezentujemy galerię zdjęć przykładowych prosto z marokańskich ulic, jak i spektakularnych nocnych kadrów, które najlepiej pokażą, na co stać tego szerokokątnego, jasnego tytana.
Czy Canon RF 24mm F1.4L VCM to obiektyw, którego potrzebuje każdy profesjonalista, pasjonat podróży i miłośnik nocnej fotografii? Sprawdźmy!
Pierwsze wrażenie
Po rozpakowaniu pudełka znajdujemy w nim obiektyw oraz dwa dekielki. Obiektyw waży 515 g, jego wymiary to 76.5 × 99,3 mm. 
 Poniżej zdjęcia  : 

Obiektyw  Canon RF 24mm F1.4L VCM Z Canonem R6 Mark II

Obiektyw  Canon RF 24mm F1.4L VCM Z Canonem R6 Mark II

Budowa i jakość wykonania
Obiektyw solidnie wykonany ale również lekki
Główne cechy
Canon RF 24mm F1.4L VCM
 : 
-  15 soczewek w 11 grupach, 
- w tym 2 soczewki UD oraz 1 asferyczna GMO
- silnik Nano USM ,VCM
- dedykowany pierścień który można programować,
- pierścień zmiany przysłony 
-powłoka super spectra, ASC, SWC
- przysłona 1,4.
Obiektyw w terenie- fotowyprawa Maroko

Praca pod ŚWIATŁO oraz flary
Praca pod Słońce, to jeden z aspektów które sprawdzam podczas użytkowania obiektywu. Zobaczmy jak Canon RF 24mm F1.4L VCM sobie z tym radzi.
11 listkowa przysłona zapewnia 22 ramienną gwiazdkę.

R6 Mark II  + RF 24mm | 24mm f.16 1/125s ISO 200

R6 Mark II  + RF 24mm | 24mm f.9 1/160s ISO 200

Powyższe zdjęcia pokazują, że praca pod Słońce jest dobra ale nie idealna. Przy niższym świetle flary/bliki są akceptowalne ale gdy światło staje się mocniejsze, szczególnie przy pionowym kadrze- jak dla mnie flara jest uciążliwa. 
Gwiazdka na źródle światła wychodzi bardzo ładna.
OSTROŚĆ OBRAZU
Osoby które chcą poznać wykres MTF dla tego obiektywu zapraszam tutaj : https://personal.canon.jp/product/camera/rf/rf24-f14lv/spec 
Poniżej kilka zdjęć z przybliżeniem. 

R6 Mark II  + RF 24mm | F.1.4

Crop 100% 

R6 Mark II  + RF 24mm | F.1.6

Crop 100% ​​​​​​​

R6 Mark II  + RF 24mm | F.2.8

Crop 100%

R6 Mark II  + RF 24mm | F9.0

Crop 100% ​​​​​​​​​​​​​​

R6 Mark II  + RF 24mm | F.16

Crop 100% ​​​​​​​​​​​​​​

Wydajność od f/1.4 do f/16
Pełne Otwarcie (f/1.4): Już na najjaśniejszej przysłonie, ostrość w centrum kadru jest imponująca – zdjęcia są kontrastowe i pełne detali. Choć, jak w przypadku większości jasnych szerokokątnych stałek, zauważalny jest minimalny spadek ostrości na samych krawędziach, jest on wyjątkowo niewielki. Pozwala to na pełne wykorzystanie bokeh i możliwości fotografowania w ekstremalnie słabym świetle bez obaw o "miękki" obraz.
Optymalna Ostrość (f/2.8 – f/8): Po przymknięciu do f/2.0 – a zwłaszcza w zakresie f/2.8 do f/8 – obiektyw osiąga swoją apogeum. Obraz jest krystalicznie czysty i ostry od rogu do rogu. W tym zakresie RF 24mm F1.4L VCM spełnia najwyższe wymagania, gwarantując równomierną i powtarzalną jakość, co jest kluczowe w fotografii krajobrazowej i architektonicznej (np. przy f/8).
Wysokie Przymknięcie (f/11 – f/16): Nawet przy mniejszych otworach przysłony, aż do f/16, obiektyw utrzymuje znakomitą jakość obrazu. Efekty dyfrakcji (naturalnego spadku ostrości wynikającego z fizyki światła) są wzorcowo kontrolowane, dzięki czemu zakres f/11–f/16 pozostaje w pełni użyteczny dla uzyskania maksymalnej głębi ostrości.
Podsumowując: Od najjaśniejszej f/1.4, która dostarcza niezwykle użyteczny i ostry obraz, aż po przymknięte f/16, Canon RF 24mm F1.4L VCM demonstruje znakomitą jakość i ostrość na poziomie godnym flagowej serii L. To obiektyw, na którym można polegać w każdej sytuacji.
WINIETOWANIE, DYSTORSJA
 I ABERRACJA CHROMATYCZNA

Poza fenomenalną ostrością, obiektywy serii L powinny charakteryzować się doskonałą korekcją typowych wad optycznych. Canon RF 24mm F1.4L VCM w dużej mierze spełnia te oczekiwania, choć jak każda konstrukcja szerokokątna, wykazuje pewne tendencje. ​​​​​​​. 
Podsumowując: Pomimo niewielkiego winietowania na f/1.4, Canon RF 24mm F1.4L VCM demonstruje wzorową korekcję optyczną. Zarówno aberracja, jak i dystorsja zostały zredukowane do poziomów, które nie stanowią problemu dla profesjonalnej pracy, potwierdzając status tego obiektywu w serii L
Winietowanie (Spadek Jasności)
Na Pełnym Otworze (f/1.4): Winietowanie jest wyraźnie widoczne przy maksymalnie otwartej przysłonie. Jest to typowe dla ekstremalnie jasnych, szerokokątnych obiektywów i może być wykorzystane artystycznie do skierowania uwagi widza na centrum kadru (np. w portrecie).
Korekcja: Już przymknięcie do f/2.0 znacząco redukuje to zjawisko, a przy f/2.8 jest ono minimalne. Po dalszym przymknięciu, winietowanie jest praktycznie niezauważalne w pliku RAW. Warto jednak pamiętać, że korpusy Canon EOS R i oprogramowanie do obróbki doskonale radzą sobie z automatyczną korekcją tego zjawiska w plikach JPEG oraz podczas wywoływania plików RAW.

24mm f.1.4 bez korekcji obiektywu.

24mm f.1.4 z korekcją

 Aberracja Chromatyczna

Szczerze? Przed i po korekcji nie widzę różnicy w najbardziej kontrastowych scenach wykonanych na f.1.4. Przy normalnym fotografowaniu moim zdaniem niezauważalna- a jeśli się pojawi to usuwa się ją jednym kliknięciem. Dla mnie aspekt bez większego znaczenia.
Dystorsja (Zniekształcenie Geometryczne)
Typ i Poziom: Canon RF 24mm F1.4L VCM wykazuje niewielką dystorsję beczkowatą. Zniekształcenie to jest bardzo małe, szczególnie jak na szerokokątne 24 mm.
Wpływ na Obraz: W większości ujęć (np. krajobrazy, portrety), dystorsja ta jest całkowicie pomijalna. Staje się widoczna dopiero przy fotografowaniu architektury z bardzo wyraźnymi, prostymi liniami umieszczonymi blisko krawędzi kadru.
Korekcja: Tak jak w przypadku winietowania, dystorsja jest skutecznie i automatycznie korygowana przez aparat (dla JPEG) lub przez profil obiektywu w oprogramowaniu (dla RAW), co skutkuje idealnie prostymi liniami w końcowym obrazie.
Bez korekcji
Bez korekcji
Z korekcją
Z korekcją

Zdjęcie bez korekcji perspektywy

Zdjęcie bez korekcji perspektywy

Rozmycie tła
Poniżej kilka przykładów jak wygląda bokeh z tego obiektywu. 
RF 24mm F.1.4
RF 24mm F.1.4
RF 24mm F.1.4
RF 24mm F.1.4

RF 24mm F.1.4

RF 24mm F.1.8

 Canon RF 24mm F1.4L VCM w fotografii nocnej
Dla każdego fotografa poszukującego szerokiego kąta do pracy po zmroku, wartość przysłony f/1.4 jest jednym z najważniejszych parametrów. Canon RF 24mm F1.4L VCM został zaprojektowany właśnie z myślą o takich wyzwaniach, dostarczając maksymalną ilość światła do sensora.
Podczas testów w Maroku, wreszcie miałem okazję sprawdzić jego prawdziwy potencjał, z dala od zanieczyszczenia świetlnego miast. W ekstremalnych warunkach fotografowania pustynnego nieba i architektury oświetlonej jedynie blaskiem latarni, obiektyw musiał udowodnić swoją wartość w 2  kluczowych aspektach:
Gromadzenie Światła: Jasność f/1.4 pozwoliła na obniżenie czułości ISO i skrócenie czasu naświetlania, co jest fundamentalne w astrofotografii dla zachowania ostrości gwiazd.
Kontrola Komy: W szerokim kącie i przy pełnym otwarciu, to koma (zniekształcenie punktowych źródeł światła, np. gwiazd, na krawędziach kadru) jest często największym problemem. Sprawdziliśmy, jak zaawansowana optyka serii L radzi sobie z utrzymaniem gwiazd jako idealnych punktów.
Sekcja ze zdjęciami nocnymi i testem astrofotograficznym pokaże, czy ten jasny szeroki kąt rzeczywiście jest nowym królem nocnych stałek w systemie Canon R, dostarczając ostry obraz od centrum aż po same brzegi kadru.
DODATKOWE FUNKCJE

Control ring

Pierścień MF i control ring są jednym pierścieniem- możemy zmieniać ich funkcje poprzez przełącznik.
test obiektywu Canon RF 28mm F2.8 STM USM

Control ring wraz z przełącznikiem MF-CONTROL-AF

PODSUMOWANIE TESTU Canon RF 28mm F2.8 STM USM

PLUSY : 
- waga i rozmiary,
- jakość zdjęć,
- znikoma aberracja,
- ładne rozmycie tła,
 
MINUSY :
- praca pod światło mogła by być lepsza,
- dystorsja ( w pewnych przypadkach).


PODSUMOWNIE- MOJE WRAŻENIA


Obiektyw moim zdaniem jest bardzo dobry, robiąc zdjęcia masz wrażenie, że nie masz obiektywu. W takiej małej konstrukcji drzemie świetnia jakość. Pod fotografię podróżniczą czy street będzie idealny. W krajobrazie brakowało mi szerokiego kąta to ratowałem się wtedy robiąc panoramy. Wiadomo coś za coś, zawsze możemy mieć RF 24-70 2.8 ale to inna cena i waga. Podczas 4 dniowego pleneru zrobiłem kilka ujęć z których jestem zadowolony. Śmiało mogę Wam polecić ten obiektyw. 



GALERIA ZDJĘĆ WYKONANYCH CANON RF 28mm F2.8 STM USM 

PIENINY I TATRY 2023 
test obiektywu Canon RF 28mm F2.8 STM USM Krowa łapszanka Tatry widok

F.2.8 1/640s ISO 400

test obiektywu Canon RF 28mm F2.8 STM USM Krowa łapszanka Tatry widok

F.9 1/40s ISO 200

test obiektywu Canon RF 28mm F2.8 STM USM Pieniny jesienne Trzy Korony

F.9 1/30s ISO 200

test obiektywu Canon RF 28mm F2.8 STM USM Pieniny jesienne Trzy Korony

F.8 1/50s ISO 200

test obiektywu Canon RF 28mm F2.8 STM USM Osturnia Łapszanka wschód Słońca widok na Tatry

F.8 1/50s ISO 400

test obiektywu Canon RF 28mm F2.8 STM USM Osturnia Łapszanka wschód Słońca widok na Tatry

F.13 1/30s ISO 200

test obiektywu Canon RF 28mm F2.8 STM USM Granedus widok na Tatry wschód Słońca

F.9 1/200s ISO 200

test obiektywu Canon RF 28mm F2.8 STM USM Granedus widok na Tatry wschód Słońca

14x Pano F.7.1 1/125s ISO 200

test obiektywu Canon RF 28mm F2.8 STM USM Granedus widok na Tatry wschód Słońca

F.9 1/160s ISO 200

Dziękuję za poświęcony czas :) 

Zobacz również

Back to Top